неділя, 12 квітня 2020 р.

Ювілейні дати місяця : 14 квітня

Квітень надзвичайно щедрий мвсяць на краєзнавчі ювілейні дати.А за кожною з них - цікаве,змістовне, насичене, плідне життя митців та літературних діячів. І про кожного ювіляра можна було б познайомитися з публікаціями з фонду краєзнавчого відділу. Але ж карантин...Тому, коротенько тут. А після закінчення карантину- ласкаво просимо до бібліотеки.
14 квітня – 90 років від дня народження літературознавця, педагога  Миколи Юрійчука
(1930–2014)

Народився в селі Любківці Снятинського району Станіславської (нині Івано-Франківської) області.
Початкову освіту здобув у рідному селі. Навчався у Вовчківській семирічній школі (1942–1944), Заболотівській середній школі (1944–1949), на філологічному факультеті Чернівецького державного  університету (1949–1954),  в  аспірантурі при кафедрі української літератури ЧДУ (1954–1957).
Після аспірантури працював у Чернівецькому університеті: у 1957–1962 роках – методистом заочного відділення, з 1962 року – викладачем, стар­шим викладачем, з 1971 року – доцентом, у 1989–1997 роках – завідувачем кафедри кафедри української літератури.
У 1969 році захистив кандидатську дисертацію на тему: «Розвиток прози на західноукраїнських землях у 30–60-х роках XIX ст.», яка стала першим в україн­ському літературознавстві синтетичним науковим дослідженням про захід­ноукраїнську прозу дофранківської доби.  
Написав більше 150 наукових статей, присвячених вивченню творчості західноукраїнських письменників  XIX – початку XX ст.: М. Шашкевича, М.Устияновича, Ф.Заревича, Ю.Федьковича, С.Воробкевича, О. Поповича, О. Кобилянської та ін.
Йому належить авторство та співавторство низки книжкових видань: «Гуцульщина:   історико-етнографічне дослідження» (Київ, 1987), «Юрій Федькович в розвідках і матеріалах» (Київ, 1958), «Юрій Федькович: семінарій» (Київ, 1981), «Сидір Воробкевич. Вибрані твори» (Київ,  1987), «Бо я для України лиш жию!» (Чернівці, 2002), «Сидір Воробкевич: життя і творчість» (Чернівці2003).  За його редакцією побачила світ хрестоматія «Письменники Буковини другої половини ХХ століття» (Чернівці, 1998; 2001, 2003). Співупорядник творів Юрія Федьковича: «Твори. Т. 1: Поезія. Ч. 1: Лірика» (Чернівці, 2004) та «Твори. Т. 1: Поезія. Ч. 2: Ліро-епічні та епічні твори» (Чернівці, 2009). Відповідальний за випуск праці В. Антофійчука і А. Нямцу «Євангельські мотиви в українській літературі кінця ХІХ – ХХ ст.» (Чернівці, 1996).
Відмінник освіти України (2000). Лауреат обласної освітянської премії ім. О. Поповича (1994), обласних літературно-мистецьких премій ім. Сидора Воробкевича  (2001) та Юрія Федьковича (2014).

Джерело: Пам'ятаймо! ( Знаменні та пам'ятні дати Буковини в 2020 році) Бібліографічний покажчик //Чернівецька обласна універсальна гнаукова бібліотека ім. М.Івасюка

 Біографія наступного ювіляра і сьогодні продовжує  пильно вивчатися. От і щодо  дати народження існує кілька версій ( 14.04, 16/28.04)

Художник Микола Івасюк.
( Портрет роботи художника С. Яновського, 1894 р.)

  Найперший біограф і духовний наставник художника, критик і публіцист Осип Маковей писав: «У нас, насправді, треба мати не лише талант, а й багато відваги, щоб піти дорогою, яку вибрав собі Микола Івасюк».
  Найвідомішою картиною художника є  "В'їзд Богдана Хмельницького в Київ" (1892–1912).
  Учень художника Юстина Пігуляка, першого на Буковині професійного художника, сприйняв від учителя не лише різноманітні техніки, але й перейнявся любов'ю до історії та культури рідного краю та обрав для себе історичний напрям живопису,   вирішує працювати над картинами, де буде розкриватися тематика історії свого краю, боротьба за соціальне і національне визволення.
  Навчання за кордоном не суперечило втіленню творчих планів. Щороку влітку Микола Івасюк подорожував Буковиною, Галичиною і Поділлям; замальовував історичні пам’ятки: руїни укріплень, фортеці, національний одяг. 

  Ілля Рєпін у своїх «Листах про мистецтво» напише: «Мені сподобався більше інших один словак із Буковини – Івасюк. Він добре розмовляє українською мовою і трактує переважно українські сюжети: то козак з дівчиною, то запорожця в степу…».
   Буковинський період життя і творчості художника позначений вагомим внеском у розвиток малярства. Приїхавши з Мюнхена до Чернівців, 1899 року організував першу художню школу, де мали змогу навчатися діти з незаможних родин.
 В Чернівцях була перша персональна виставка митця, де було виставлено один з варіантів «В’їзду Богдана Хмельницького».
 У творчому доробку художника є  картини, сюжети яких пов'язаних з Буковиною:«Битва під Хотином» ,«Буковинець», «Гуцулка під деревом».  Увагу живописця приверта­ли образи українських митців: Т.Шевченка, Ю.Федьковича, О.Кобилянської, І.Франка та ін. 

  На жаль, не вдалося віднайти портретів Ю.Федьковича та О.Кобилянської. Але цікава історія Гірської Орлиці  у дослідженнях краєзнавців  присутня:
Кобилянська О.:  Композиція чудової світлини знайдена особисто Миколою Івасюком для роботи над задуманим живописним портретом Ольги Кобилянської, як пише про це 23 лютого 1899 року сама Кобилянська Василеві Стефанику: «…Се Івасюк (маляр) уложив мені таку позицію, бо хотів мене раз малювати; се не для «Вістника» я фотографувалася. Іншої фотографії не мала — і дала сю Маковею, застерігаючи, що для «Вістника» дам іншу. Але нім я зібралася на іншу — він вже сю післав»…
    Частина творчого доробку художника зберігається у Чернівцях. Його картини є і у фондах, і представлені в експозиціях Художнього та Краєзнавчого музеїв. Його іконостаси можна побачити у Заставні, Кіцмані та в деяких селах на Буковині, а більшість полотен — у приватних колекціях і музеях Польщі, Німеччини, Австрії, Румунії і Канади. Доля більшості робіт художника досі невідома. Під час війн і розпаду імперій роботи М. І. Івасюка вивезли за кордон.
   Потужну пошукову роботу щодо творчості земляка здійснює мистецтвознавиця, в минулому директор Чернівецького обласного художнього музею Тетяна Дугаєва. Матеріали її досліджень приходять до нас через публікації в газеті "Версії".
Т.Дугаєва :Звичайно, продовжую працювати в цьому напрямку, знаходити багато нових фактів про мистецтво Чернівців минулих часів. Останнім часом у моєму архіві з’явилося декілька таких творів. Серед них, наприклад, робота Миколи Івасюка "Від’їзд"" (1925)
  Довгий час велися дослідження і щодо встановлення авторства плафона у будівлі  нашого Художнього музею : " ….Дивним чином склалося так, що протягом багатьох років про авторство композиції живописного плафона на стелі згадувалося побіжно. Мабуть, тому, що не було певності в прізвищі. Зазначалася лише ймовірність створення композиції Миколою Івасюком (1865 р., Заставна Чернівецької обл. – 1937 р., Київ, розстріляний НКВС).
Отож, належить внести ясність і наголосити, що авторство буковинського митця є незаперечним. Підстава для цього твердження – дослідження відомого знавця творчості М. Івасюка, українського мистецтвознавця, професора Українського поліграфічного інституту ім. І.Федорова Христини Саноцької (1931-1999). В одній з її статей, опублікованій у Чернівцях, читаємо: «М. Івасюк – автор декоративно-монументального живопису на алегорично-міфологічну тематику розписав плафон ощадної каси в Чернівцях, 1907-08 р.р.» («Митець трагічної долі», «Молодий буковинець» №15, 1990 р.).

  Про менш відомий доробок М.Івасюка в сфері кіноплаката, поштових марок та меморіальні місця  можна дізнатися за посиланнями  : http://versii.cv.ua/kultura/kinoplakati-mikoli-ivasyuka-pro-malovidomu-gran-tvorchosti-mittsya/34091.html

Немає коментарів:

Дописати коментар