четвер, 18 грудня 2014 р.

Марії Матіос -55

" Життя коротке. Нація - вічна. А я щаслива - отут і вже" 
( Марія Матіос)
19 грудня виповнюється 55 років корінній гуцулці
 з Буковинських Карпат Марії Матіос.

Мабуть, стількох епітетів-порівнянь не має жоден сучасний український літератор. 
Марію Матіос називають "Найпліднішою письменницею України", "Гранд-дамою української  літератури", " Другою  Лесею Українкою", "Новим Миколою Гоголем", "Стефаником у спідниці", "Українським Маркесом" і,навіть, "Чортиком, що вискочив з табакерки". Не менш цікавою є реакція самої письменниці на всі ці характеристики : "А ви порівняйте мене хоч із грибом у кошику. Що від того зміниться?" І найбільш справедливим  вважає  вислів Михайла Шевченка, який  сказав, що Марія Матіос пише, як Марія Матіос. 

Та кращих визначень векторів її життя і творчості  марно шукати  , ніж дають  самі її твори та інтерв'ю .
ПИСЬМЕННИЦЯ --КРАЄЗНАВЕЦЬ : 
«Усі трансформації, які відбуваються в мені, моєму світогляді, оцінках тощо, зав’язані винятково на моїх горах, на гуцульській Буковині» Або РОДИННИЙ ХРОНОГРАФ : Інтерес до історії власного роду вилився у дослідження генеалогічного древа до 1790 року: «….точні знання про вісім колін по одній і шість колін по другій лінії – перед очима, як на долоні..."
ПИСЬМЕННИЦЯ-ГРОМАДЯНКА:
"Але я маю незаперечні письменницькі докази того, що передвоєнні і повоєнні події в Західній Україні, які я розробляю в кількох своїх, найголовніших, книжках є цікавими для всієї України. Вони просто ще не артикульовані для суспільства художнім словом і правдивою правдою".  
Або  : 
" Я не мінер, а сапер історії".
Письменниця -ПОЛІТИК :
 "Нинішня влада виштовхнула мене з кокону творчості... Моя письменницька інтелігентність закінчується там, де починається небезпека для Вітчизни"
ПИСЬМЕННИЦЯ-ФІЛОСОФ :
"Людина – як сонце, навколо якого обертається все інше" 
Або :
Людина - істота настільки дивна, наскільки незрозуміла. Інакше, навіщо б їй постійно вертатись в минуле - хай навіть лише безформними думками?"
( Щоденник страченої)
ПИСЬМЕННИЦЯ- ГУМАНІСТКА:
" А що, просто жити - не мучеником і не героєм - це не є достойно?" ( Чотири пори життя")
ЖІНКА:
"Те, що я є жінкою, не є винагорода за любов  Бога до мене. Це кара. Бо, окрім жіночого обличчя і жіночої вдачі, функцій і відповідальності, він дав мені голову, здатну думати." ( Чотири пори життя)

А втім, найкраще -читати:
Збірки віршів:
«З трави і листя» (1982)
 
«Вогонь живиці» (1986)
 
«Сад нетерпіння» (1994)
 
«Десять дек морозної води» (1995)
 
«Жіночий аркан» (2001)
 
 " Жіночий аркан у саду нетерпіння! " (2007)
Проза:
Нація (2001)Життя коротке (2001)Бульварний роман (2003)"Фуршет" від Марії Матіос» (2003) 
"Солодка Даруся" (2004)"Містер і місіс Ю в країні укрів" (2006)
«Нація. Одкровення» (2006)
 " Щоденник страченої" ( 2007)
"Майже ніколи не навпаки! (2007)"Москалиця" (2008)" Мама Маріці - дружина Христофора Колумба" (2008)" Кулінарні фіглі" (2009)"Чотири пори життя" (2009)" Вирвані сторінки з автобіографії" (2010)
"Армагедон уже відбувся"  (2011)

 До вітань письменниці -землячки долучилась і наша бібліотека , 
де вібулось справжнє свято з нагоди ювілею Марії Матіос : 
ЛІТЕРАТУРНА ДЕГУСТАЦІЯ " ІМПРЕЗА ПО-РОЗТІЦЬКИ".
   
Вітаємо Вас, Маріє Василівно і по-буковинськи бажаємо - наперед більше! Більше років, більше наснаги, більше книг, більше читачів,більше щастя, більше здоров'я!Миру всім нам!

Немає коментарів:

Дописати коментар