пʼятниця, 20 січня 2023 р.

Фельдман Л.Б.: у Чернівцях можна говорити мовою поезії та музики


Лев Фельдман. Це ім'я, яке магічно впливає на кожного - примушує посміхатися, переноситися у чарівну атмосферу мистецтва, світла і позитиву. Мабуть не знайдеться чернівчанина, хто б не знав Лева Борисовича. Як на мою думку - він один із творців легенд про Чернівці, бо і сам є Легендою міста. Яскравою, самобутньою, вражаючою і ейфорійною.
Про Маестро напередодні його дня народження (21.01)  можна говорити і говорити, або читати-перечитувати та переглядати його інтерв'ю у нашій і зарубіжній пресі та на телебаченні. Можна насолоджуватися спогадами про відвідані концерти. Тому не буду перевантажувати офіційною інформацією, нею запрошую скористатися у відділі краєзнавства обласної бібліотеки. І, навіть почитати автограф біографії Митця.
У фонді є і копії статей з іноземних джерел. Бо шлейф вражень, емоцій, популярності після виступу оркестру єврейської музики "Фрейлехс із Чернівців" в європейських містах незмінно залишає  свій друкований слід.

Фрейлехс (פֿרײלעך‏) - означає радість ‎

А от кілька цікавих епізодів, які доповнять портрет ювіляра пропоную:

Вулиця життя:
 " Від народження і дотепер живу у батьківській квартирі на вулиці Кобилянської. То ж моя історія тісно пов’язана з історією цієї вулиці.
...До війни батько був актором Єврейського театру в Бердичеві. А мама співала. В мене з дитинства увійшли ці мелодії"

Шлях в мистецтво :
- Достатньо згадати, що я сидів за однією партою з майбутнім поетом і дисидентом – Ігорем Померанцевим. У нашому класі вчився Борис Савельєв – відоме у світі ім’я у галузі художньої фотографії. Я нібито й не націлювався на мистецтво, воно прийшло до мене саме. Багато танцював, був солістом танцювального гуртка в Будинку піонерів.
- Створення єврейського оркестру особисто для мене було майже випадковим…Мене запросив директор чернівецької благодійної організації «Хесед-Шушана» Леонід Фукс, який запропонував мені створити єврейський оркестр. На той час оркестру єврейської музики в Радянському Союзі не було. Я набрав 8 музикантів. Звісно, це були професіонали. Один з них був мій син, була ще така Сіма Талісман, завідувачка смичкового відділу в 2-й музшколі, чудова скрипалька… Сильно допоміг мені Микола Гакман, керівник румунського оркестру, заслужений артист України. Так я почав працювати із зовсім незнайомими музикантами, навчався сам і навчав їх. Ми працювали в Хеседі 4 роки. Перший фестиваль, куди нас запросили за кордон, були «Буковинськє спотканє» (Буковинські зустрічі) у Польщі.

Погляд на фаховість
- Колись Сергій Рахманінов алегорично визначив поняття «музикант-віртуоз» як ножиці між «граю як можу» та «граю як хочу». Граю, як можу – це я вище не можу. А граю, як хочу – меж не має. І от що менша відстань між двома лезами цих ножиць, то ближче музикант до рівня «віртуоз».

Настанови від Маестро: 
- Людина, до якої звертаються із запитаннями, повинна завжди знаходити відповідь. Чи завжди я маю правильну відповідь? Не можу стверджувати таке. Але я завжди кажу: «Почекайте, я знайду правильну відповідь, приходьте завтра». Я не соромлюся чогось не знати. Я не енциклопедія – і треба вміти зізнаватися в цьому. Одного лише не можна – брехати.

Самоідентифікація - людина
- ...ставлюсь трепетно до цього народу, серед якого я народився, виріс і живу, я вважаю себе повноправним громадянином України – і це моє внутрішнє відчуття і переконання».

Чернівці Лева Фельдмана
- У Чернівцях я свій. Це моє. Коли б у мене запитали: «Що для вас Чернівці?», я відповів би: запах вулиць. Я це явище визначаю не барвами, а саме запахом. Тут запах любові, запах рідної вулиці. Я виходжу на вулицю й згадую, як ішов зі школи додому, і бачу біля свого під’їзду татка, що вийшов мене зустріти. Я бачу маму, як вона вранці виходить на базар. Тихі, спокійні Чернівці, в яких ранками чути, як двірники мітлами шкребуть вулицю. Я більше ніде цього не чув, хоча був у багатьох містах. Чи можна повніше відповісти на запитання, чому я люблю свої Чернівці, не знаю…
 
  А ми, Чернівецька обласна універсальна наукова бібліотека ім. М. Івасюка завжди щиро раді зустрічі з Левом Борисовичем, до нас приєднуються наші читачі, які відвідують заходи за його  участю. 


 






Офіційно:

 фото О.Шупені

У 2017 р. до Дня Конституції України Президент України відзначив викладача чернівецького училища мистецтв, керівника оркестру єврейської музики "Frejlachs aus Czernowitz" Лева Фельдмана званням "Заслуженого діяча мистецтв України".
Джерело: https://acc.cv.ua/news/chernivtsi/lev-feldman-otrimav-zvannya-zasluzhenogo-diyacha-mistectv-ukrayini-8851. Сайт https://acc.cv.ua/

Лев Борисович Фельдман — Почесний громадянин Чернівців, лауреат обласних премій імені Сидора Вробкевича, Сіді Таль, Антона Кохановського .


Джерела:
Хомич Л. Чернівці Лева Фельдмана // «Версії» - 2015- 4-10.06.- № 22-с.6-7
Госик Н. Тіна Кароль і "Радість з Чернівців" // Погляд-2005-19 серп. -№65-с.16
та інші;
https://buknews.com.ua/page/chernivtsi-leva-feldmana.html
https://pogliad.ua/ru/news/interview/pochesniy-gromadyanin-chernivciv-lev-feldman-cvoyiy-profesiyi-ne-zradzhuvav-nikoli-379012
https://acc.cv.ua/news/chernivtsi/lev-feldman-otrimav-zvannya-zasluzhenogo-diyacha-mistectv-ukrayini-8851

Вітаємо шановного Маестро, улюбленця чернівчан з 75-річчям! Бажаємо переможного нового року життя, здоров'я, творчого довголіття,  натхнення, аншлагів на концертах у рідному місті і на світових сценах!


 




 



Немає коментарів:

Дописати коментар