Назву запозичила у Володимира Килинича: є така новела у доробку автора, неймовірно закоханого у рідне місто. І дуже приємно, що однодумців у нього в Чернівцях не бракує. Зацікавленість історією міста неперебутна: багато груп і індивідуальних шанувальників у соцмережах носить тематичне спрямування, багато чернівчан постійно вишуковують окремі "родзинки", обговорюють найрізноманітніші теми, пов'язані з історією Чернівців від найдавніших часів до сучасності. А багатьом відкриваються певні нюанси вперше.
Нещодавно жваве обговорення виникло навколо маршрутів чернівецького трамваю. Можна було б просто сухо запросити зацікавлених до бібліотеки, але по-перше: це не по-чернівецьки не відгукнутися, по-друге - карантинні обмеження все ще тривають. А тема трамвая зустрічається і в художній, і в спеціальній літературі.Навіть цікавий відео - сюжет "Черновицкий трамвай" Бориса Дратви є в ютюбі ( https://www.youtube.com/watch?v=etMIPJ_mchw)
Та почнемо знайомство з документальною інформацією все ж таки з романтичних мандрів разом з старим чернівецьким трамваєм . " Уночі...в місто велично входить минуле.... трамвай має можливість тихо говорити з минувшиною, йому здається, що він знову мчить міцними рейками до Пруту..... У ті часи він шкодував лише за одним - що йому не дозволяли бігати іншими, жовтими від сонця, вулицями міста. Лише по Головній. Hauptstrasse. Regele Ferdinand."
(Килинич В. Жовті мрії старого трамвая // Якщо ви часом не з Чернівців.-Чернівці:Місто-2010.С.83-88
Ось навіть у цьому уривку свідчення, що шлях чернівецького трамвая був відносно прямим. Стрімкі підйоми-спуски - це вже непростий шлях для трамвая тих часів, не кажучи про круті віражі, вузькі вулиці. Отже - "18 липня о 12 годині [1897] в місті почалася святкова церемонія відкриття трамвайного руху" - зазначає С.А.Тархов у авторитетному дослідженні "Історія міськ-
електротранспорту Чернівців" з нагоди 100-річчя.
Цікавою особливістю в порівнянні з нинішніми темпами ремонтних дорожніх робіт певне глузування тогочасної преси : "Будівництво трамвая тривало довго - 2 роки, 4 місяці і 14 днів".
Основні віхи 70-річного життя чернівецького трамвая.
Чернівці - стало четвертим містом в Україні після Києва, Львова , Дніпра, де на вулицях з'явивився трамвай.
- Початок : рух однією колією до 1934 р., коли у верхній частині міста почали вводити в експлуатацію другу колію та облаштовано розворотне кільце біля станції «Чернівці – Південна».
На єдиній трамвайній лінії існувало три трамвайні маршрути. Маршрут № 1 - від річки Прут до станції «Чернівці – Південна» яка на той час мала назву «Вокзал «Міський сад»» (Gara Gradina Publica). Маршрут № 2 – ділянку від Прута до повороту в трамвайне депо (тоді – вулиця Міхая Вітезу), № 3 – від від Пруту до кінця двоколійної ділянки (зупинка «Bariera Comunala»). І кожен маршрут мав власний колір ліхтарів на вагонах. ( 30-ті роки)
У 1934-5 роках були проведені роботи із ремонту рейкового господарства на довжині біля 2,5 км. Трамвайна колія у Чернівцях отримала розворотні кільця на кінцевих зупинках трамвая (біля річки Прут, біля трамвайного депо на вулиці Садовій, а також біля станції «Чернівці – Південна»).
- Рухомий склад : На початок 1947 року була іще окрема лінія «вул. Чкалова – станція «Чернівці-Південна», на якій курсував єдиний вагон, адже румуни перед відходом із міста розібрали тут другу колію, тому тут працював трамвай-човник. В цілому на маршрут на той час виходило 11 трамвайних вагонів. На 1961 р. середня швидкість руху чернівецького трамвая складала 14,5 км/год
- Протяжність маршруту: Відмінено маршрути у 1953 році, всі трамваї почали курсувати від нинішньої станції Чернівці Південна ( кінцева зупинка вул. Татарбунарська) до Пруту. Восени 1957 року було збудоване велике трамвайне кільце загальною довжиною 16,1 км., із них 15,7 км. використовувалося у маршрутному русі.
- Вартість проїзду : У 1961 році, у зв’язку із грошовою реформою у СРСР було
змінено вартість проїзду в трамваї , яка складала 3 копійки
- Завершення епохи чернівецького трамвая. Як згадує видатний український науковець в галузі електротранспорту Леонід Володимирович Збарський, восени 1962 року міська влада Чернівців проводила консультації із науковцями в галузі електротранспорту щодо майбутнього трамвая. В результаті було встановлено, що східнонімецькі вагони «Gotha» для експлуатації в Чернівцях потребуватимуть глибокої модернізації приводу та гальмівної системи. Ресурс же вагонів 2М мав вичерпатися приблизно у 1971-72 роках. Отож, найбільш оптимальним варіантом було визнано заміну трамвайного сполучення у Чернівцях тролейбусним. Леонід Збарський вважає, що рішення про ліквідацію трамвая у Чернівцях було поспішним, адже у Чехословаччині уже в середині 1960-х років було створено чотирьохвісні трамваї «Tatra T4», які при обладнанні «гірськими» редукторами могли долати підйоми до 112 проміле… Ліквідація трамвайного руху в Чернівцях розпочалася у 1966
році, коли було закрито трамвайний рух на ділянці від Садової до станції
Чернівці-Південна, а також від Пруту до залізничного вокзалу. Довжина
трамвайної лінії, яка все ще працювала після вкорочення 10 березня 1966 року,
скоротилася до 7,4 км. На лінії продовжувало працювати 15 вагонів. За
1966 рік на маршруті «Залізничний вокзал – парк ім. Калініна» вони перевезли
12,4 млн. пасажирів
20 березня 1967 року трамвайний рух в Чернівцях було
повністю припинено. Отож трамвай у Чернівцях не дожив буквально кілька місяців
до свого 70-річчя.
Книга, за матеріалами якої підготовлена ця публікація надзвичайно цікава не лише фахівцям. В ній багато суміжної інформації для всіх, хто цікавиться документальними матеріалами минулої епохи.
***Тему міського електротранспорту грунтовно досліджувала і група авторів : Антон ЛЯГУШКІН, Дмитро ЯНКІВСЬКИЙ, Ігор ЖАЛОБА, Олександр МИХАЙЛОВ.Цикл публікацій " Історія буковинського трамваю" https://photo-lviv.in.ua/istoriya-bukovynskoho-tramvayu-chastyna-persha/
Немає коментарів:
Дописати коментар